joi, 24 martie 2016

Ce spuneți, modernizăm transportul în comun din Mangalia?

 În clasamentele făcute orașelor pentru a stabili standardul de viață, unul din factorii care se iau în calcul este transportul în comun, tendința în țările civilizate fiind dezvoltarea transportului public electric și al bicicletelor, un exemplu în acest sens fiind municipalitățile din Danemarca, Olanda, Suedia sau Finlanda. Un exemplu pentru un excelent transport în comun este Viena, capitala Austriei, care se situează frecvent pe primele locuri în clasamentele privind calitatea vieții. 

Un transport în comun bine organizat înseamnă: 

-reducerea poluării, prin reducerea circulației autoturismelor personale, acestea fiind folosite doar pentru deplasările în afara orașelor, la supermarket, sau în concedii scurte, de weekend; 
-reducerea ambuteiajelor la orele de vârf de trafic; 
-economii în bugetul fiecărei familii, prin reducerea cheltuielilor cu carburanții și piesele de schimb pentru reparații; 
-un oraș mai aerisit, mai puțin zgomotos și mult mai curat; 
-autoturismul personal va suferi mai puțină uzură, prelungindu-i-se, astfel, durata de viață. 

Și, nu în ultimul rând, mai puțină nervozitate, mai puține înjurături și mai puține degete mijlocii arătate colegilor de trafic, pe geamul din stânga al mașinii. Adică, mai multă civilizație, că tot tindem noi, românii, asimptotic, către civilizația europeană.

În România, datorită frustrării din perioada comunistă, când toți priveam seara cu jind la mașinile din serialul Dallas, și ne înghesuiam, a doua zi, în autobuzul groazei, cu un picior pe scară și cu unul afară, după decembrie 89, imediat ce a fost posibil, ne-am luat mașină, ca să ne asigurăm libertatea de mișcare. Din păcate, ceea ce se întâmplă acum în marile orașe, la orele de vârf, arată una din capcanele dezvoltării nearmonioase. S-a crezut că dacă va avea fiecare mașina lui, va fi rezolvată problema transportului, nemaifiind nevoie de dezvoltarea celui public. Nimic mai greșit! Chiar și în Mangalia, un oraș mic, la orele de vârf, în anumite puncte din oraș, apar ambuteiaje la fel ca în marile orașe, ca să nu mai vorbim de perioada verii, când, pentru a trece prin intersecția dintre str. Portului și str. Oituz, trebuie să stai bine cu nervii.

Transportul public actual, dezvoltat oarecum acceptabil, cu microbuze, pe axa sud-nord a orașului, până în stațiuni, satisface doar pe jumătate nevoia de transport public a orașului, axa est-vest rămânând neacoperită. Dezvoltarea orașului cu noi cartiere se face în momentul de față numai spre vest, către celelalte puncte cardinale fiind oprită natural: la est-marea, la nord-lacul Mangalia, la sud-bazinul maritim al șantierului naval. Se impune, deci, dezvoltarea unor linii de transport în comun pe axa est-vest a orașului, deoarece mulți locuitori din zona de case a vestului orașului și-ar dori un mijloc de transport în comun, cu un trafic precis, pe strada Oituz, până în extremitatea vestică a orașului și înapoi, până în zona centrală, la moschee. De asemenea, o altă linie de transport se impune între cartierul Coloniști și zona centrală a orașului, la sensul giratoriu.

Mi-aș dori ca viitorul primar să acceseze fonduri europene pentru dezvoltarea unei regii de transport în comun, aflată în subordinea directă a primăriei. Un exemplu care îmi place în mod deosebit este sistemul de transport public din orașul francez Montpellier, unde s-au introdus tramvaie electrice și puncte de închiriere a bicicletelor, acest lucru ducând la reducerea aglomerărilor de autoturisme și la aerisirea deosebită a orașului. 

M-aș bucura dacă românii din Montpellier ar pune comentarii, la subsolul articolului, despre acest lucru, pentru o mai bună informare.

Tramvai în Montpellier. Mi-ar plăcea să văd astfel de tramvaie
circulând în Mangalia și prin stațiuni.
Sursa:urbanrail.net

Alt tramvai modern în Montpellier. Sursa:urbanrail.net

Autobuz electric în Viena. Ar putea circula și prin stațiunile din sudul litoralului.
Sursa: siemens.com

Un minibus electric, care ar putea circula între stațiuni pe perioada verii.
Sursa: alibaba.com


Mi-ar plăcea, de asemenea, să văd și o garnitură de autobuze electrice, ca în Viena, pe străzile Mangaliei, făcând legătura între toate stațiunile din sudul litoralului, de la Olimp până la Vama Veche. Pe timpul verii, s-ar putea circula cu niște microbuze electrice, fără geamuri, ca în imaginea de mai sus, dând o atmosferă plăcută, de vacanță, orașului nostru, oraș îndrăgit de mulți oameni din țară, dar și din străinătate. 
Părerea mea este că aceste investiții ar duce mult la creșterea calității vieții în orașul nostru, aerisind orașul, reducând traficul și poluarea. Trebuie doar ca cei care vor fi la butoanele gestionării banului  locuitorilor, să înțeleagă că a trecut vremea hoției și că trebuie să se pună în slujba comunității.

Acești oameni vă votează. Tot ei stau acum la coadă, ca să vă pună la dispoziție banii lor.
Cheltuiți-i cu discernământ și vă vor vota și în mandatul viitor!

Voi reveni cu noi idei de modernizare a vieții orașului nostru. Aștept părerile dumneavoastră, exprimate, pe cât posibil, într-un limbaj civilizat.

Pentru a vedea și celelalte articole, în partea dreaptă a paginii, sus, aveți Arhiva blog.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu